مقاله احترام به طبیعت
مقاله احترام به طبيعت ، انسان و طبيعت ، احترام به طبيعت
احترام به طبيعت
ما نسان ها جزئی از طبیعت هستیم پس احترام به طبیعت یعنی احترام به خود ، احترام به طبیعت از شناخت طبیعت آغاز می شود و به عشق و محبتی می رسد که جاودانه است هر آن چه که در وجود ما انسان ها است در طبیعت نیز جریان دارد عدم آگاهی و شناخت طبیعت و اجزاء آن ، گیاهان حیوانات و ....
و درپی آن آسیب رساندن به این نعمت خداوندی و مورد تهدید قرار گرفتن بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در طبیعت ‘ تخریب محیط زیست حیوانات ، در آزار و اذیت قرار گرفتن بسیاری از حیوانات در داخل و خارج از شهرها موجب گردیده تا به یاری خداوند و تعدادی از دوستداران و حامیان طبیعت و حیوانات در پی اهداف زیر حرکت خود را پویاتر از گذشته ادامه دهیم
• همزیستی و آشتی انسان با طبیعت
• کمک رسانی و امداد جهت حیوانات در محیط شهری
• اطلاع رسانی و ترویج شیوه های مناسب برای پاکسازی طبیعت و محیط زیست حیوانات
• افزایش آگاهی و مسئولیت پذیری افراد جامعه در حمایت و کمک به حیوانات بی سرپرست و آسیب دیده در محیط شهری
• حمایت و کمک به حیوانات در طبیعت و جلوگیری از حیوان آزاری و کشتار حیوانات
• برگزاری نمایشگاه عکس همایش و دوره های آموزشی و در زمینه ی آشنایی با طبیعت و حیوانات
دکتر رضا نیک اختر
بسم الله الرحمن الرحیم
عریضه ای از درخت بلوط کهنسال ، خطاب به انسان
بلوط
با سلام و عرض ادب خدمت دوستداران منابع طبیعی و همه کسانی که در راستای احیای این نعمت خدادادی فعالیت و تلاش می کنند.
اینجانب عباس میرزایی همیار منابع طبیعی منطقه اورامانات ساکن شهرستان روانسر
عریضه ای از درخت بلوط کهنسال ، خطاب به انسان را بازگو می نمایم.
نسیم چند خوشه گندم را به زلف خود بست ، بر زمین غلطی خورد و برخاست ،غنچه ای را بوسید ،کودکانه کمی رقصید ، در صفحه ی چند چشمه سار ،یادگاری های تازه ای نوشت ، و سپی (صبح) برخاست، مثل همیشه بر دهقانها وزید. هۆسمان(عثمان) مثل همیشه همین که خنکای نسیم را بر خود احساس می کرد حس عاشقانگیش گل کرد ، و سیاچمانه ای سر داد ،نسیم همه کاری کرد تا بلوطحرفی ، سخنی یا چیزی بگوید ، اما بلوط چیزی نمی گفت ، بلوط غمگین بود.مدتی در سکوت گذشت سپس ، نسیم پرسید : هان چه شده ؟نکند از من رنجیده ای؟ بلوط که از آن همه بغض خسته شده بود آهی کشید و گفت : از تو نه ،که از آدمیان خسته ام و بعد شروع کرد به به درد دل.
در غروب دیروز آدمیان به سایه سار من آمدند ، آتشی روشن کردند ،شعله های آتش ،بسیاری از برگها و جوانه های مرا جوانمرگ کرد. بسیار گریستم ، اما آنان سخنانی گفتند که با شنیدنش مرگ جوانه هایم را فراموش کردم و از دیروز بر خود می لرزم ، زیرا آنها قرار گذاشتند از چوب پشت بازوان و پنجه هایم برای تبرهایشان دسته بسازند و پس از آن بیایند و خون همه درختان این کوهستان را بریزند. از دیروز به دنبال شعله ای هستم تا تمام هستی خود را در آن بسوزانم، یا گردبادی که وجودم را در خود بکشد. آه و صد افسوس. بریده باد دست آدمیان که قدر نشناسانند ، تمام هستی حکایت لطف ما به نسل آدمیان است . آنگاه که آدمیان تها و خسته و بی یار و یاور ، پای در این جهان هستی گذاشتند ، ما خیل درختان یاری گرشان بودیم . بازوان ما نیزه های رزم آنها با دیو و اهریمن بود . شانه های ما درب غارهایشان بود. برگهاهی ما جامه هایشان بود ، میوه های ما رونق رنگ و رویشان بود ، ریشه های ما،شاخه های ما ، سرمایه ی هستیشان بود . بعد ما خانه و کاسه و ظروف سفره هایشان شدیم ، بعدها هم نردبان و قایق و مَرکَبِ سیر و سفرشان گشتیم . اما دریغ و درد اکنون که از آن گردنه های پر سختی به آرامش و امنیت رسیده اند برای کارهای پوچ و واهی ما را به تبر مرگ می سپارند. بلوط پشت سر هم از درد و غم می گفت و ترانه سیا چمانه همچنان به گوش می رسید. نسیم غم زده و پریشان خود را به هۆسمان(عثمان) رساند و او نیز به پیشنهاد نسیم ترانه مرگ صیاد و نابودی چوب برها را خواند. بلوط پیر با حیرت به ترانه گوش می داد.
این بار بلوط مثل همیشه نبود او پریشان بود و می دانست که عمرش بر بلندای این تپه رو به زوال است ، و غمگینانه با خود می گفت :آه ای کاش خدا کاری می کرد ، یا دستی از جایی یاری گر بود.
و همچنان *هۆسمان (عثمان) همچنان ترانه مرگ صیاد و چوب برها را می خواند و بلوط همچنان منتظر دستان یاری گری بود.
با تقدیم احترامات به دوستداران طبیعت
عباس میرزایی
بسم الله الرحمن الرحیم
مقاله ها و دلنوشته های اعضای چرۆ
از تمام دوستانی که مقاله و نوشته هایی با موضوع طبیعت دوستی و شکایت طبیعت از انسان و نوشته هایی از این قبیل دارند خواهشمندیم از طریق ایمیل زیر آن را برایمان ارسال کنند تا در وبلاگ قرار دهیم
chro91@yahoo.com
1- حامی طبیعت بودن از سخن تا عمل
2- پزيشکی خۆماڵی (خوهمانه) کوردهواری
(Kurdish Treatment Medisen: KTM)
3- عریضه ای از درخت بلوط کهنسال ، خطاب به انسان
بسم الله الرحمن الرحیم
اطلاعیه های گروه چرۆ در راستای آگاه سازی و افرایش سطح دانش جامعه در رابطه با حفظ طبیعت بومی و احیای آن و جلوگیری از تخریب و آلوده کردن طبیعت
اطلاعیه ی شماره 1: خسارت كاشت درختان سوزني برگ(انواع درخت کاج) بيشتر از سود آنهاست
اطلاعیه ی شماره 2 : سازگاری پسته با آب و هوای روانسر و اورامانات
اطلاعیه ی شماره 3 : درخت زندگی
اطلاعیه (بنر ) شماره 4 : زمان تجزیه ی مواد گوناگون در طبیعت طرح اول (دانلود در سایز 2متر برای بنر)
زمان تجزیه ی مواد گوناگون در طبیعت طرح دوم
اطلاعیه ی شماره 5 : اهم فعالیت های چرۆ در سال 1392 و فروردین 93
اطلاعیه ی شماره 6 : توصیه ها و بنرهای فرهنگی مبارزه با بحران آب ایران
جنگل كاری یا جنگل خواری؟!
اطلاعیه ی حامیان طبیعت روانسر چرۆ
به تمامی مردم شریف روانسر و اورامانات
خسارت كاشت درختان سوزني برگ(انواع درخت کاج) بيشتر از سود آنهاست
توجه:اگر حوصله خواندن تمام این مطلب را ندارید لطفا حداقل فقط قسمتهای پر رنگ را بخوانید
تاثیرات مخرب سوزنی برگان
بحث در مورد جنگلكاری و نقد علمیپروژههای احیای مراتع در این مقاله نمیگنجد اما لازم است در این نوشتار از نظر علمیفقط به جنبههای منفی پروژههای گسترش سوزنی برگان اشاره شود. انتظار میرود كه مدیران و كارشناسان سازمانهای مسوول مانند سازمان جنگلها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری پاسخی درخور به این انتقادات بدهند.
با گسترش دانش بشری و پی بردن به اشتباهات گذشته نه تنها كشت اینگونهها توصیه نمیشود بلكه تقریبا تمامیكشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیدهاند كه خسارت كاشت گونههای سوزنی برگ به مراتب بیشتر از سود آنهاست. بر اساس آخرین یافتههای علمی كه در كتاب اكولوژی گیاهی
(Schulze et al. (2005 آورده شده است میتوان به ضررهای زیر اشاره كرد:
الف- برهم زدن تعادل دمايي خاك: ریزش فصلی برگها در درختان برگ ریز باعث میشود كه در زمستان و بهار تبادلات انرژی در سطح خاك و در تابستان در شاخه بالایی درختان صورت گیرد. در ابتدای بهار كه هنوز درختان برگ ندارند، دمای خاك و بقایای گیاهی سطح خاك به سرعت افزایش مییابد. در نتیجه گرم شدن زمین پوشش گیاهی كف جنگل نیز فعال میشود. لذا بسیاری از گیاهان علفی و به خصوص ژئوفیتهای بهاری رشد میكنند. رشد این گیاهان هم باعث افزایش تنوع زیستی میشود و هم ذخیرهسازی مواد غذایی در اكوسیستم را افزایش میدهد. جالب آن است كه گیاهان علفی زمانی از نیترات خاك استفاده میكنند كه ریشه درختان هنوز فعال نیست ولی سوزنی برگها به دلیل پوشش دائمیبرگها از نفوذ نور خورشید به سطح زمین جلوگیری میكنند. فقدان نور مانع از تشكیل و رشد جامعه گیاهی در بستر میشود. خاك سرد نیز مانع از تجزیه بقایای گیاهی میگرددو پوشش گیاهی منطقه را از بین می برد.اگر به اطراف یک درخت کاج نگاه کنید خودتان موضوع را می فهمید
ب - برهم زدن تعادل آبي:سطح كل برگها و شاخههای سوزنی برگها از پهن برگها بیشتر است. ولی میزان تعرق در سوزنی برگها و پهنبرگها تقریبا برابر است كه علت آن كمتر بودن تبادلات روزنهای سوزنی برگان است. در نتیجه درختان سوزنی برگ مقدار آب بیشتری را روی شاخ و برگ خود نگه داشته و مجددا در اثر تبخیر از دست میدهند طبق مطالعات انجام شده سوزنی برگان در مقایسه پهن برگان از رسیدن بیش از 20 درصد حجم باران به سطح خاك جلوگیری میكنند.این مقدار در كشور ایران كه آب و هوای گرم وخشك دارد به مراتب بیشتر است و باعث جلوگیری از ذخیرهسازی آب میشود. به همین دلیل جهت تقویت منابع آبهای زیرزمینی در كشورهای اروپایی سعی در كاهش جنگلهای سوزنی برگ و جایگزین كردن آنها با پهن برگها مینمایند.
ج: بر هم زدن تعادل مواد غذایی:در میزان استفاده از نیترات خاك تفاوت فاحشی بین سوزنیبرگان و پهن برگان وجود دارد. فعالیت آنزیم نیترات ردوكتاز در سوزنی برگان به مراتب كمتر از پهن برگان است. لذا نیترات خاك در جنگل سوزنی برگ شسته شده و باعث افزایش اسیدیته خاك میشود.درختان پهن برگ به دلیل غنای پوشش كف، مقدار نیترات بیشتری جذب میكنند و لذا از شستوشوی نیترات خاك جلوگیری میشود. از آنجایی كه بخش عمده فلور ایران را گیاهان قلیایی پسند تشكیل میدهند، افزایش اسیدیته خاك مانع از رشد بسیاری از گیاهان و درختان میشود.
د- تشكیل هوموس:در زیر درختان سوزنیبرگ هوموس خام (تجزیه نشده) انباشته میشود. ولی هوموس زیر درختان پهن برگ بیشتر قلیایی بوده و از مواد غذایی غنی است. موجودات تجزیهكننده هوموس در زیر درختان پهن برگ بسیار غنی و فعال هستند. وجود رزین و سایر متابولیتهای ثانویه مانع از تجزیه هوموس در خاك سوزنی برگان میشود. ظرفیت تبادل كاتیونی در حین تجزیه برگهای پهن برگان نسبت به سوزنی برگان بالاست. لذا تشكیل هوموس در زیر درختان پهن برگ سریعتر و بهتر انجام میشود. بهطور طبیعی سوزنی برگان در خاكهایی كه از نظر غذایی فقیر و اسیدیترند رشد میكنند.
جمع بندی: با توجه به روند روبه رشد امروزی کاشت این درختان در روانسر و اورامانات و دیگر نقاط استان انتظار می رود که در آینده ای نه چندان دور بخشی از محیط زیست طبیعی و بومی از بین برود و شاید به نظر شما خنده دار باشد ولی انتظار کاهش ذخایر زیر زمینی آب و حتی خشک شدن بعضی از چشمه ها برای نسل آینده دور از انتظار نیست.
با توجه به توضیحات ذكر شده مشخص است كه كاشت سوزنی برگان و به خصوص گونههایی كه قبلا اهلی شدهاند كاری آسان و بیدردسر است، چون این گیاهان در خاكهای فقیر امكان رقابت و بقای بیشتری نسبت به سایر گیاهان دارند. از طرفی خود باعث فقر بیشتر خاك و كاهش شدید تنوع زیستی میشوند. از بین رفتن گونههای بومی یكی از اثرات منفی كاشت این درختان است.
نتیجه آنكه، آنچه امروز به نام ایجاد جنگل كاری با سوزنی برگان انجام میگیرد بیشتر به جنگلخواری شبیه است تا جنگلكاری. چون هم باعث تخریب جنگل و مراتع طبیعی میشود و هم سودهای سرشاری را نصیب پیمانكاران و مشاوران این پروژهها میكند. انتظار میرود مسوولان محترم سازمانهای مسوول توجه بیشتری به ذخایر ژنتیكی بومی این كشور مبذول دارند. فلور ایران دارای صدها گونه گیاهی مفید و زیباست كه اگر كمی دانش و درایت به كار گرفته شود به راحتی میتوان با صرف هزینههای ناچیز با حفاظت از مناطق طبیعی شهری و یا استفاده از گونههای بومی در مناطق تخریب شده از تهاجم گونههای بیگانه به طبیعت ایران جلوگیری كرد. البته یك شرط دارد و آن افزایش دانش مدیران و كارشناسان مسوول و اختصاص بودجههای پروژههای جنگلكاری به حفاظت از طبیعت است. اگر هم حاضر نیستند برای حفاظت هزینه كنند، دست از تخریب طبیعت بردارند
منابع:ایسنا ، اعضای هیئت علمی دانشگاه ایلام ، وب سایت روزنامه اعتماد ملی ، دکتر حسین آخانی دکترای منابع طبیعی و محیط زیست
1391/12/15
پخش پوسترهای هفته درختکاری و تشویق مردم به درختکاری و حفظ طبیعت
فعالیت 1392/1/3
کاشت 60 قلم انگور
بسم الله الرحمن الرحیم
فعالیت های چرۆ در راستای تحقق بخشیدن به اهداف خود با ترویج و گسترش فرهنگ حفظ و احیای طبیعت در میان تمامی اقشار جامعه و آگاه ساختن و یاری مسئولان ارگان های ذی ربط در رابطه با وضعیت فعلی طبیعت و کمک به آن
نوروز 94 توزیع 3000 برگه فرهنگی در میان مسافران نوروزی
*مشاهده فعالیت های اردیبهشت و خرداد 1393 انجمن حامیان طبیعت ، چرۆ
*مشاهده فعالیت 1393/02/01 پخش 2000 برگه ی فرهنگی زمان لازم برای تجزیه مواد مختلف در طبیعت در سطح شهر